Ogarnij hejt
W piątek 14 kwietnia uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Mońkach wzięli udział w warsztatach “#OgarnijHejt!”, podczas których mieli okazję porozmawiać o swoich doświadczeniach związanych z cyberprzemocą i poznać sposoby na radzenie sobie z nią. Warsztaty odbyły się w ramach kampanii “#wkręć się w technologię!” organizowanej przez Podlaską Fundację Rozwoju Regionalnego.
Jak wynika z badań, hejt to obecnie ogromny problem - 3 na 4 uczniów spotkało się z jakąś formą cyberprzemocy, a 1 na 3 nikomu o tym nie powiedział. Młodzi ludzie, którzy w dużej mierze żyją w świecie wirtualnym, muszą znać sposoby na radzenie sobie z cyberprzemocą, a sprawcom należy uświadamiać, że ich działania mogą mieć naprawdę poważne konsekwencje.
Obecnie cała przemoc, z którą się stykamy w naszej szkole dzieje się w Internecie. Nie ma naszej zgody na jakąkolwiek formę przemocy, dlatego każdy przypadek zgłaszamy rodzicom, a w skrajnych przypadkach na policję - powiedział dyrektor szkoły, Dariusz Jaworowski.
Nauczyciele i dyrekcja widzą, jak poważnym problemem jest obecnie cyberprzemoc i podejmują działania, by mu zapobiegać.
Z naszej strony, organizujemy pogadanki z uczniami na temat cyberprzemocy, np. przy okazji Dnia Bezpiecznego Internetu. Ponadto, corocznie robimy wśród uczniów ankietę na temat bezpieczeństwa w Internecie - powiedziała Anna Geniusz, pedagog szkolny.
Działania w ramach kampanii “#wkręć się w technologię!” dobrze wpisują się więc w potrzeby szkoły i uczniów. Są okazją dla młodych ludzi, by porozmawiać o swoich doświadczeniach z ekspertami Instytutu Lema (partner merytoryczny kampanii), którzy prowadzą takie warsztaty w całej Polsce, dzięki czemu mają dużą wiedzę na temat tego, jakie formy przybiera cyberprzemoc, jak rozpoznawać jej ofiary i jak zachęcić młodych ludzi do otwartej rozmowy na temat zagrożeń, które czyhają w sieci.
Kampania edukacyjno-społeczna "#wkręć się w technologię!" wystartowała 24 marca. Do końca maja nawet 2500 uczniów podlaskich szkół będzie uczestniczyć w warsztatach, pokazach i wydarzeniach. Realizowana jest w Białymstoku, Łomży, Suwałkach, Hajnówce, Mońkach, Bielsku Podlaskim i Augustowie. Ma na celu promowanie nowych technologii i zachęcanie młodych ludzi do wyboru kierunków edukacji związanych z naukami przyrodniczymi, ścisłymi i technologią. Porusza również temat ciemnych stron szybkiego postępu technologicznego, takich jak uzależnienia czy cyberprzemoc.
Finałem kampanii będzie wydarzenie "Gospodarka jutra" - 26 maja 2023 r. w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Na scenie zaprezentują się roboty, będzie można usłyszeć sztuczną inteligencję, poczuć metaverse, zobaczyć e-sport przed duże E, spotkać topowe polskie start-upy technologiczne, posłuchać dyskusji o technologii i przyszłości.
Organizatorem kampanii jest Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego. W akcję zaangażowani są także liczni partnerzy: Województwo Podlaskie, Instytut Polska Przyszłości im. Stanisława Lema, PwC, Fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Fundacja Agencji Rozwoju Przemysłu, Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Piątnicy, Centrum Informatyki „ZETO” S.A., Biaform S.A., Enea Ciepło sp. z o. o., Samasz sp. z o.o., Promotech sp. z o.o. Kampania została objęta patronatami honorowymi przez Marszałka Województwa Podlaskiego Artura Kosickiego, Wojewodę Podlaskiego Bohdana Paszkowskiego, Prezydenta Białegostoku Tadeusza Truskolaskiego.
<<< wstecz