Preloader Image
e-Monki
<<< wstecz

Światowy Dzień bez Tytoniu


31 maja obchodzimy Światowy Dzień bez Tytoniu - choć do porzucenia nałogu niezbędna jest motywacja i silna wola, to świadomość zagrożenia jakie stwarza dla palacza, a także osób niepalących winna być także motywem do podjęcia walki.

Tytoń wypalany w dowolnej formie jest przyczyną ok. 90% wszystkich nowotworów płuc oraz istotnym czynnikiem ryzyka sprzyjającym udarom i śmiertelnym atakom serca. Palacze nie są jedynymi ofiarami palenia tytoniu. Dym papierosowy wdychany przez osoby niepalące jest również groźny dla zdrowia, a często nawet śmiertelny.

Wymuszane głównie na dzieciach wdychanie dymu tytoniowego może prowadzić do wystąpienia m. in. infekcji górnych dróg oddechowych, astmy, zapalenia ucha środkowego, nowotworów, a także nagłej śmierci łóżeczkowej u niemowląt.

W przedszkolach, szkołach podstawowych i gimnazjalnych realizowane są programy edukacyjne dotyczące profilaktyki antytytoniowej: „Czyste powietrze wokół nas”, „Nie pal przy mnie proszę”, oraz „Znajdź właściwe rozwiązanie”, których głównym celem jest uświadomienie dzieciom i młodzieży jakie zagrożenie niesie palenie tytoniu, a także bierne wdychanie dymu tytoniowego.

W porozumieniu z władzami lokalnymi, mediami i innymi instytucjami prowadzony jest również projekt „Odświeżamy nasze miasta.TOB3CIT”, którego elementy widoczne są chociażby na klatkach schodowych w postaci zakazu palenia umieszczonego w widocznym miejscu.

Tegoroczne obchody Światowego Dnia bez Tytoniu upłyną pod hasłem: „Działania marketingowe przemysłu tytoniowego”. W tym roku grupę docelową stanowić będą młode kobiety, w związku z czym należy zwrócić szczególną uwagę na zagadnienia dotyczące:
-Działań marketingowych przemysłu tytoniowego, skierowanych do kobiet (np. atrakcyjne wyglądające opakowania papierosów, ubrania z logo firm tytoniowych itp. w kontekście art. 8 ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, zabraniającego reklamowania i promocji wyrobów tytoniowych, rekwizytów tytoniowych, produktów imitujących wyroby tytoniowe i symboli związanych z używaniem tytoniu, zakazu eksponowania w punktach sprzedaży przedmiotów imitujących opakowania wyrobów tytoniowych oraz zakazu sponsorowania przez firmy tytoniowe działalności sportowej, kulturalnej, oświatowej, zdrowotnej i społeczno - politycznej a także art. 5.3. Ramowej Konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o Ograniczeniu Użycia Tytoniu (FTCT) mówiącego, iż przy określaniu i wdrażaniu polityk zdrowia publicznego w odniesieniu do ograniczania użycia tytoniu, należy działać na rzecz ochrony takich polityk przed wpływem interesów handlowych i innych żywotnych interesów przemysłu tytoniowego, art.13 dotyczącego zakazu reklamy, promocji i sponsorowania wyrobów tytoniowych.
-Zagrożeń związanych z czynnym i biernym paleniem
-Zwiększenia świadomości ludzi odnośnie prawa do życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego oraz od obowiązku przestrzegania zakazu palenia w miejscach publicznych
-Podnoszenie świadomości młodych kobiet na temat skutków zdrowotnych czynnego i biernego palenia dla nich i ich potomstwa.

Dodatkowe informacje dotyczące działań marketingowych przemysłu tytoniowego można znaleźć również na poniższych stronach Światowej Organizacji Zdrowia:
www.who.int/tobacco/publication/gender/en/index.html
www.who.int/tobacco/publication/marketing/en/index.html
http:// whqlibdoe.who.int/publications/2008/978241597340_eng.pdf
www.who.int/tobacco/industry/en/index.html

Opracowała: Agnieszka Wędołowska starszy asystent ds. Promocji Zdrowia Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Mońkach


<<< wstecz