Preloader Image
e-Monki
<<< wstecz

Spotkanie z Japonią


30 listopada 2010 roku Oddział dla Dzieci i Młodzieży Biblioteki Publicznej w Mońkach ponownie odwiedzili nauczyciele ze szkoły języka japońskiego "AKARI" w Białymstoku: p. Anna Kuligowska oraz p. Hiroshi Nemoto (z Japonii).

Celem „Spotkania z Japonią” było uwrażliwienie oraz rozbudzenie ciekawości uczniów klasy VB ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Mońkach i zainteresowanie ich kulturą Japonii oraz przekazanie im w atrakcyjnej i niekonwencjonalnej formie rzetelnej wiedzy na temat codziennego życia japońskich dzieci.

Temat zajęć oraz osoby je prowadzące wzbudziły ogromne zainteresowanie dzieci, które z zaciekawieniem słuchały opowieści o życiu szkolnym i domowym młodych Japończyków. Uczniowie zadawali gościom wiele dociekliwych pytań. Nie potrafili ukryć swojego zdziwienia, gdy usłyszeli m.in., że:
- Klasy liczą zazwyczaj po 40 osób.
- Do obowiązków uczniów należy sprzątanie sal, korytarza oraz toalet.
- Rok szkolny w Japonii rozpoczyna się 1 kwietnia i kończy w połowie marca.
- Powszechnie obowiązującym strojem szkolnym w Japonii jest mundurek.
- W japońskiej szkole lekcje trwają zwykle od 8.30 do 15.30. natomiast kółka zainteresowań kończą się nawet ok. godziny 18.00.
- Dopiero wraz z ostatnią klasą szkoły średniej niższego stopnia (odpowiednik naszego gimnazjum) uczniowie kończą naukę pisania (dwa sylabariusze oraz 2000 znaków kanji; czytaj: kandzi).
- Na okres wakacji japońskie dzieci mają zadawaną pracę domową.

Na zakończenie zajęć p. Hiroshi Niemoto wręczył uczniom kartki z ich imionami zapisanymi za pomocą znaków kanji. Były to kolejne zajęcia z zakresu edukacji międzykulturowej, które od kilku lat Oddział dla Dzieci i Młodzieży Biblioteki Publicznej organizuje w celu popularyzacji wśród młodych czytelników wiedzy o kulturach i społeczeństwach świata oraz zapoznania z polską tradycją.

Potrzeba edukacji o szeroko pojętej kulturze różnych narodów i społeczności podyktowana jest zmianami społecznymi zachodzącymi we współczesnym świecie. Jednym z pierwszych kroków na drodze edukacji międzykulturowej jest zrozumienie istoty różnic kulturowych oraz uczenie się ich akceptacji, kształtowanie postaw i umiejętności kontaktu z innymi.

Ważne jest, aby dzieci uczyły się:
- otwartości wobec świata;
- porozumienia się z ludźmi o różnym pochodzeniu, tradycji, religii, języku, rasie;
- tolerancji i poszanowania dla „inności”, np. odmiennego sposobu życia.





<<< wstecz