Preloader Image
wybory2024    wybory2024    wybory2024    wybory2024    wybory2024    wybory2024
<<< wstecz

Szybka kolei na Podlasiu ?


Pojawia się szansa na to, że Grajewo, Mońki, Knyszyn i Białystok znajdą się na trasie nowoczesnej magistrali kolejowej, łączącej polskie porty morskie z Białorusią. Zabiega o to kierownictwo Portu Elbląg, który po zbudowaniu kanału na Mierzei Wiślanej będzie m. in. obsługiwać handel zamorski Białorusi. Projekt szybkiej kolei może wesprzeć każdy, podpisując internetową petycję w tej sprawie.

Współpraca z Ukrainą i Białorusią oraz modernizacja linii kolejowej Elbląg - Białystok – to najważniejsze czynniki, decydujące o opłacalności budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną – kluczowego dla funkcjonowania elbląskiego portu. - Od zeszłego roku nic się pod tym względem nie zmieniło. Powtórzę raz jeszcze – w obecnych uwarunkowaniach, bez zaangażowania naszych partnerów z Ukrainy, względnie Białorusi, całe przedsięwzięcie miałoby problem z wykazaniem opłacalności ekonomicznej – twierdzi dyrektor Portu Elbląg w wywiadzie, udzielonym portalowi „Bałtycka Ukraina” – „Port Europa”(www.baltic-ukraine.com, www.porteuropa.eu).

W wywiadzie, udzielonym na początku lipca 2009 roku, dyrektor Julian Kołtoński informuje o obecnej sytuacji i planach rozwojowych Portu Elbląg. Jego zdaniem, dla portu kluczowe jest utrzymanie współpracy z partnerami z Ukrainy i Białorusi. „W zeszłym roku powstała koncepcja układu logistycznego Białoruś – Elbląg, obejmującego nasz port, modernizację linii kolejowej Elbląg – Olsztyn – Giżycko - Ełk – Białystok wraz z trzema odgałęzieniami w kierunku Białorusi oraz wspomniane już stanowisko systemu SUW-2000 i centrum logistyczne w Białymstoku. Sprawą tą żywotnie zainteresowane są władze województwa Podlaskiego. Istnieje nawet projekt listu intencyjnego o współpracy w tej sprawie dwóch województw Północno-Wschodniej Polski i właściwie od tego należałoby zacząć. Inicjatywa należy teraz do marszałka województwa Warmińsko-Mazurskiego - tylko on może podjąć decyzję o poparciu tego projektu, gdyż ze strony Podlasia jest pełna gotowość do realizacji tej idei.” – dodaje dyrektor Kołtoński. Więcej na ten temat można dowiedzieć się z wywiadu, umieszczonego tutaj: www.baltic-ukraine.com/pl/index.php/post/443/

Aby modernizacja tej linii była możliwa, polski rząd powinien jeszcze w tym roku złożyć do Brukseli wniosek o wpisanie linii Gdynia – Olsztyn – Białystok – Mińsk do unijnej sieci transportowej TEN-T (aktualizacja sieci nastąpi w przyszłym roku, następna dopiero w 2015 r.). – Otworzy to drogę do finansowania jej modernizacji ze środków unijnych. To najkrótszy szlak łączący polskie porty z Białorusią, dlatego powołując się na ten argument, mamy szansę na stopniowe wyrwanie Północno-Wschodniej Polski z komunikacyjnej zapaści. Niestety, nikt za nas o tę sprawę nie będzie zabiegał, dlatego zachęcam do podpisania internetowej petycji, którą można znaleźć tutaj: http://www.petycje.pl/petycja/4195/szybka_kolej_elblssko-mazurska.html - mówi Jakub Łoginow, właściciel portalu tematycznego www.porteuropa.eu, na którym można dowiedzieć się więcej na temat tego projektu. – Podpisanie petycji zajmuje tylko chwilę, a może bardzo pomóc w przeciwdziałaniu marginalizacji Podlasia przez władze centralne – dodaje Jakub Łoginow.

Źródło: Port Europa – www.porteuropa.eu


<<< wstecz
zamknij